Fast Fashion report 2020, aneb jak jsme za rychlou módu zaplatili na životech (i my)

Fast Fashion report 2020, aneb jak jsme za rychlou módu zaplatili na životech (i my)

Rok 2020 byl obrovskou výzvou pro nás všechny. Spousta malých a středních výrobců a prodejců napříč všemi odvětvími měli kvůli pandemii Coronaviru obrovské existenciální problémy, mnoho jich odliv zákazníků prostě nedalo. A to byli ti nejohroženější, malé businessy, které živí rodiny a vydělávají si na základní potřeby. Pandemie COVIDu zasáhla samozřejmě i odvětví módy, kde jsme dřív než kdy jindy byli svědky, toho, kdo to za rychlou módu odnese. Nejsou to nadnárodní společnosti, ale švadleny, které přišly ze dne na den o svoji už tak mizerně zaplacenou práci.  

Situace ale je o to více alarmující, protože se nám celá tato šílená situace vrátila obloukem. V jednoduchosti chci říct, že levná pracovní síla a tlak na levnou výrobu zaprvé zavlekl COVID z Asie do Evropy – momentem návratu švadlen po Vánocích do italských továren. Samozřejmě to nebylo jediným epicentrem, ale rozhodně to situaci nepomohlo. Zadruhé v zemích, kam jsme levnou výrobu přenesli, se kvůli slabému zdravotnictví a celkové špatnému hrubému domácímu produktu virus rozšířil exponenciálně, nebyly dostatečně dodržovány zdravotní restrikce, nebylo dostatek ochranných pomůcek a tito nejhůře ocenění lidé si rozhodně nemohli dovolit prostě stonat doma. 

Kvůli poklesu poptávky samozřejmě jednoduše zrušily nadnárodní společnosti svoje objednávky na výrobu. Protože tyto továrny nevlastní, není to jejich odpovědnost za lidi, kteří módu pro ně šijí, prostě zruší objednávku. Více než polovina dodatelů v Banlgadéši sdělila, že byla v průběhu března zrušena většina jejich objednávek. V období od března do května 50 milionů pracovníků v celosvětovém módním průmyslu přišlo o mzdu v celkové výši 5,79 miliardy USD. Více než 1 ze 3 pracovníků v módním průmyslu pak sdělil, že během května jejich děti neměli co jíst.

Právě země jako Bangladéš, kde export módy představuj 80 % celkového exportu země, to odnesly nejvíce, mnoho lidí přišlo o práci ze dne na den, mají nevyplacené mzdy, systém odstupného neexistuje. Odhaduje se, že jen v dubnu přišlo o práci přes milion lidí. A ti zbývající byly vystaveni nevyhovujícím hygienickým podmínkám a nejvíce to odnesly zranitelné skupiny jako jsou staří lidé, imigranti nebo děti.

Globální trh s módou klesl o asi 12,3 % z ročního obratu 35,8 miliardy USD na 31,4 miliardy USD. Módní průmysl nadále produkuje 10 % celosvětových emisí oxidu uhličitého, přičemž se odhaduje, že ročně spotřebuje přibližně 1,5 bilionu litrů vody. Produkuje obrovské chemické znečištění a přispívá k množství plastů, především nyní hojně diskutovaných mikroplastů. Carry Somers, spoluzakladatelka kampaně Fashion Revolution, uvedla, že je podle nejnovějších zpráv, velmi znepokojující trend použití chemikálií v módním průmyslu z pohledu oblečení vyrobeného  mimo EU, kde je obtížné zjistit, jaké látky byly použity.

Kvůli celkové paralýze ve státech jako je Srí Lanka, kde se export podílí skoro 50 % na celkovém exportním trhu, trpí lidé více než pandemii hladem, protože mají obtížnější přístup k jídlu. Odbory nemohou mít schůzky s ministrem práce nebo komisí práce kvůli lockdownu, aby mohly uzavřít kolektivní vyjednávání říká Abiramy Sivalogananthan, koordinátor Srí Lanky v alianci Asia Floor Wage Alliance. A nakonec 27. března ráno, bylo 10 000 dělníkům řečeno, aby se shromáždili v 6 hodin ráno, aby nastoupili do autobusů a byli vojenskou službou odvezeni zpět do svých domovských měst. Davy pracovníků čekali venku hodiny na nástup do autobusů. Přes zprávy o testování na Covid-19, přeprava těchto pracovníků přinesla tisíce potenciálně infikovaných lidí, kteří míří napříč zemí do zbídačených vesnic.

V Bangalore v Indii je situace o trochu lepší – odstávka zasáhla téměř 600 000 pracovníků. “Vláda státu Karnataka nařídila společnostem, aby vyplácely platy a nedávaly výpověď žádnému druhu zaměstnanců, ať už příležitostně pracujícím nebo na dohodu, ale vedení informovalo zaměstnance, že to budou muset kompenzovat přesčasy a prací v neděli,” říká Jayaram KR z odboru oděvních a textilních pracovníků (GATWU) v Bangalore.

Nárůst zájmu o udržitelnou módu nepolevuje

Za posledních 12 měsíců byl termín „slow fashion“ zmíněn ve více než 90 milionech sociálních interakcích. Celosvětově byly o 45 % více vyhledávány značky udržitelného dámského oblečení než značky udržitelného pánského oblečení.

Hledání pojmu „veganské kůže“ se meziročně zvýšilo o 69 %, v průměru na 33 100 online vyhledávání měsíčně, zatímco vyhledávání „umělé kůže“ zůstává konstantní – tato data naznačují, že zákazníci spíše reagují pozitivněji na klíčové slovo „vegan“ než „umělá“. Poptávka po „ekologické veganské kůži“ také v uplynulém roce rostla, což ukazuje, že zákazníci si začínají uvědomovat skutečnost, že ne všechny veganské možnosti jsou šetrné k životnímu prostředí. Mezitím se vyhledávání pojmu pravá kůže meziročně snížilo o 3,5 %. Vyhledávání “pravé kožešiny” mezitím také zpomalilo a meziročně pokleslo o 8 %. 

Od listopadu vzrostl počet vyhledávání „organické bavlny“ o 23 %, u výrobků z „recyklovaného plastu“ se od ledna zvýšil zájem o 35 %. Poptávka po recyklovaných plastových teniskách Adidas byla obzvláště vysoká, což má za následek 305 % nárůst zobrazení stránky u obuvi této značky. Vyhledávání v módním odvětví včetně klíčového slova „biologicky odbouratelné“ také od začátku roku vzrostlo o 10 %.

Zatímco tenisky a denim obecně zůstává na horní příčce nejžádanějších produktů, pokud jde o udržitelnou módu – meziroční nárůst o 142 %, respektive 108 % v případě “trendů” ukazují, že zájmy zákazníků se posunuly. Údaje z vyhledávání pojmu „znovu použité šperky“ se meziročně zvýšil o 90 %, zatímco vyhledávání „etických šperků“ vzrostlo za stejné období o 60 %.

V průměru přes 1 000 vyhledávání za měsíc jsou „ekologická trička“, které vedle „udržitelného aktivního oblečení“, u nichž je vyhledávání vždy nejvyšší, meziročně vzrostlo o 151 %. Svrchní oděvy jsou další populární kategorií, přičemž 2 z nejžádanějších ekologických produktů jsou kabáty. Hledání udržitelných bund se od listopadu zvýšilo o 41 %, přičemž nejčastěji hledanými výrazy podle Lystu „udržitelné péřovky“ a „veganské kožené bundy“.

Udržitelné plavky jsou také rychle rostoucí kategorií: meziročně vzrostl počet vyhledávání o 65 %, přičemž poptávka po ekologických bikinách a plavkách pocházela většinou z Austrálie, následované Spojeným královstvím a USA.

Od začátku roku 2020 zaznamenal Lyst 37 % nárůst vyhledávání klíčových slov souvisejících s udržitelností, přičemž průměrný měsíční počet vyhledávání vzrostl z 27 000 v roce 2019 na více než 32 000 nyní. Za poslední tři měsíce vzrostl počet vyhledávání „upcyklované módy“ o 42 %.

Co si myslí experti o cestě ven z bludného kruhu rychlé módy a současné situaci

No, nic nového se nekoná. Obšírnými větami vlastně všichni říkají, že musí skončit dávání přednosti zisku nad zájem o lidi, kteří módu vyrábí.

Meg Lewis z organizace Labor Behind The Label říká, že jakékoli řešení bude vyžadovat dlouhodobé kroky vlád, továren a značek.

“Značky vykázaly obrovské zisky tím, že se upřednostnili model výroby, který vyplácí pracovníkům oděvů mzdu a zároveň často vyžaduje, aby pracovali v nebezpečných podmínkách. Stejný model znemožnil pracovníkům oděvů vybudovat jakékoliv úspory pro případ nouze, jako je tato. Je zásadní, aby značky pracovaly na ochraně svých pracovníků, které tak dlouho zneužívali. “

Vznikly také kampaně, které tlačí značky, aby dostály stávajícím objednávkám – a nabádá, aby lidé na tyto značky vyvíjeli nátlak také. Labor Behind The Label tvrdí, že značky musí továrnám pomoci zajistit, aby se pracovníci mohli chránit, dodržovat hygienická nařízení a uplatňovat sociální distancování. Pracovníci, kteří jsou posláni domů z důvodu nedostatku práce nebo pracovní neschopnosti, by měli být odměňováni v plné výši pravidelné mzdy a neměli by čelit negativním dopadům.

Anton Marcus s tímto přístupem souhlasí: „Měla by existovat koordinovaná kampaň na národní i mezinárodní úrovni požadující, aby vláda převzala odpovědnost za vyplácení platů, zajištění bezpečnosti práce a zavedení systému pojištění pro případ nezaměstnanosti. Značky a další partneři globálního dodavatelského řetězce by však také měli převzít odpovědnost tím, že přispějí prostředky k zajištění živobytí pracovníků v oděvním průmyslu. “

“Nemohou jen zrušit objednávky a umýt si ruce odpovědnosti,” uzavírá Lewis. “Neexistuje jiné řešení, než to, že značky platí svým továrnám a továrny svým zaměstnancům.”

Například profesor Steve Evans, expert na průmyslovou udržitelnost na univerzitě v Cambridge, řekl, že není jasné, jaký podíl dopadů tohoto odvětví na životní prostředí je samotný fast fashion. Klíčovou výzvou pro módní průmysl by měl být systém „uzavřené smyčky“ pro různé části toho odvětví, od výroby přes maloobchod až po recyklaci, kde je esenciální, aby spolu začali úzce spolupracovat.

Evans také uvedl, že budoucnost, kde by byla snížena výroba za ekologické likvidace vláken, nemusí znamenat nedostatek nových oděvů, pokud budou oděvy pronajaty nebo znovu prodány. “Může to být rychlá móda z pohledu módy,” řekl, “ale z pohledu planety pomalá.”

Použité zdroje:

Fast fashion hasn’t stopped putting profits over people: https://www.huckmag.com/art-and-culture/style/covid-19-poses-an-existential-threat-to-fast-fashion-industry/

2020 SPECIAL EDITION OF THE ETHICAL FASHION REPORT: THE COVID FASHION REPORT https://www.tearfund.org.nz/getmedia/b698ffab-597c-4dc9-9706-0d0730fca037/The-Covid-Fashion-Report.pdf

Global Fast Fashion Market Report (2020 to 2030) – COVID-19 Growth and Change: https://www.globenewswire.com/news-release/2020/06/09/2045523/0/en/Global-Fast-Fashion-Market-Report-2020-to-2030-COVID-19-Growth-and-Change.html

Fast fashion speeding toward environmental disaster, report warns: https://www.theguardian.com/fashion/2020/apr/07/fast-fashion-speeding-toward-environmental-disaster-report-warns

Leave a reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *